Start woningbouw Bronsgeest stap dichterbij

Op dinsdag 31 mei staat in de gemeenteraad het ontwerp exploitatieplan Bronsgeest op de agenda. Het is goed dat we zorgvuldig – maar met snelheid – stappen blijven maken.

Op 30 november 2021 heeft de gemeenteraad het ontwerp exploitatieplan Bronsgeest vastgesteld. Het plan heeft van 15 december 2021 tot en met 25 januari 2022 ter inzage gelegen. Op het plan zijn tijdens deze periode 2 zienswijzen ingediend. Deze zijn voorzien van een reactie en opgenomen in de nota van beantwoording. Het exploitatieplan bevat regels voor het verdelen van de kosten en opbrengsten en stelt eisen aan de ontwikkeling van het gebied, bijvoorbeeld over de fasering en woningbouwsegmenten binnen het plangebied.

Het te ontwikkelen gebied Bronsgeest heeft twee eigenaren. Ongeveer 2/3 is in eigendom van de gemeente en de andere 1/3 van het gebied is in eigendom van een ontwikkelaar. Met de procedure van een exploitatieplan heeft de gemeente het proces in eigen beheer. De VVD wil dat er binnen de exploitatieplan procedure met de ontwikkelaar – welke een eigendomspositie heeft – ook een anterieure overeenkomst wordt gesloten indien dat mogelijk is. Samen met de ontwikkelaar aan de slag voor een mooie nieuwbouwwijk is ons uitgangspunt.