Cultuur is van en voor de samenleving!

Op 21 december hebben we het cultuurbeleid 2022 – 2025 vastgesteld in de gemeenteraad. De VVD is zeer tevreden dat ook dit onderdeel uit het coalitieakkoord tot stand is gekomen onder leiding van VVD wethouder Roberto ter Hark. Wij zijn van mening dat de gemeente er alleen is om cultuur te stimuleren, niet om het volledig te betalen. Dat beleid versterkt naar onze mening de cultuursector. Wij vinden dat kunst en cultuur toegankelijk horen te zijn voor iedereen. De gemeente stelt zich daarbij neutraal op, want volkscultuur is ook cultuur. Zo kunnen bijvoorbeeld festivals ook in aanmerking komen voor subsidie. Het is mooi om te constateren dat ons nieuwe cultuurbeleid tot stand is gekomen in samenspraak met zoveel stichtingen, verenigingen en inwoners van onze prachtige gemeente!

Uitvoering van doelen en opgaven krijgt vorm langs 6 uitvoeringslijnen

Het nieuwe cultuurbeleid:

• biedt kunst & cultuur voor iedereen in de gemeente Noordwijk, in alle kernen, als amateur, als maker, als vereniging, als leerling en als publiek.
  • heeft speciale aandacht voor cultuuraanbod voor – en het bereik van – jongeren en jongvolwassenen, vernieuwing binnen het verenigingsleven en de begeleiding van vrijwilligers.
  • vergroot de kwaliteit en aantrekkingskracht van de gemeente Noordwijk door kunst en cultuur te verbinden aan landschappelijke kwaliteiten, geschiedenis & identiteit en aan Noordwijk als Kuuroord.
  • brengt vernieuwing en meer bekendheid van het culturele aanbod en geeft culturele organisaties een positie binnen het gemeentelijk beleid.

Deze doelstellingen horen bij het in de cultuurnota geformuleerde Thema 1 ‘Iedereen doet mee’ en

Thema 2 ‘Van Zee tot bollenveld’. Per thema zijn in afstemming met het culturele veld ambities,

doelen en opgaven geformuleerd. De uitvoering krijgt vorm langs 6 uitvoeringslijnen (zie bijlage A.

Cultuurnota ‘Cultuur in de Kern’ 2022-2025)