Verslag raadsvergadering 28 september 2021

Alleen 6.i. over het Uitvoeringsplan Speelruimte 2021-2025 werd naar de bespreekstukken verschoven omdat daar een 2-tal moties voor waren ingediend door LSN en NZL.

7.a.Tijdens de bespreking van Retail- en Horecavisie 2021-2025 legde onze wethouder Roberto ter Hark uit, “dat de visie is bedoeld om de bezoekersaantallen te laten toenemen zodat ondernemers kunnen uitbreiden. Dat lukt niet zonder deze investering ( 1,7 miljoen) want horeca en retail hebben net een ernstige crisis achter de rug. We investeren hierin, maar dat is natuurlijk ook algemeen belang”.

Jammer dat Groen Links en de PvdA de visie niet steunden, zij vonden o.a. de plannen niet concreet genoeg. Het voorstel werd dus met een grote meerderheid aangenomen.

7.b De bespreking van Ontwerpbestemmingsplan Pr. Hendrikweg 17 e.o. was heel bijzonder. Op het voorstel van het college gaf de gehele raad aan niet mee te gaan. In plaats van niet meewerken wilde de raad unaniem wel meewerken. Voor wethouder was dit wel even slikken, want zoiets gebeurd niet vaak. Uiteindelijk zal 1 bestaande villa worden gesloopt en worden er 2 nieuwe voor teruggebouwd. We hopen wel dat het uitzicht op Noordwijk Binnen vanuit het Dobbelmanduin gewaarborgd blijft, daar was de wethouder bang voor.

7.c  Ging over het herstellen van Bestemmingsplannen die de mogelijkheid van het splitsen van woningen beter moeten regelen. In het specifieke geval in de wijk Zeeburg was een aanvraag hiervoor ingediend en wanneer dit door meerderen gaat plaatsvinden ontstaan er problemen b.v door parkeerplaatsen tekort. Sommige partijen vonden het juist prima om vanwege het grote tekort aan betaalbare woonruimte die mogelijkheid te faciliteren. De VVD en CDA vonden dat hiaten in bestemmingsplannen moeten worden hersteld. De discussie over huizen splitsen is een andere. Hans Knapp zei “geen discussie op basis van een incident te willen. We moeten hier goed over nadenken”, vond hij.

7.d was eigenlijk een hamerstuk, dus de raad kon zich daar helemaal in vinden. NZL had een amendement ingediend die ging over het versneld opknappen van de skatebaan in de Zilk. Omdat dit gebied binnenkort wordt bebouwd vond de raad, op advies van wethouder van der Berg, dat eigenlijk zonde en afgesproken is dat het opknappen meegenomen zal worden als de bouwactiviteiten afgerond worden.

De motie van LSN (die wij ook ondertekend hebben) kreeg de unanieme steun van de raad. Motie behelst dat alle speelvoorzieningen in Noordwijk in de toekomst ook voor kinderen met een beperking bereikbaar en bespeelbaar moeten zijn.

Dan waren er nog een paar moties.

8.a. Motie van D66 over het behoud van de bouwmogelijkheid in Bronsgeest 2. Deze dreigt de provincie van de z.g. 6 ha kaart te halen. Een kleine meerderheid 11-10 was voor deze motie. Namens de VVD zei Hans Knapp hierover “dat wij vanuit het niet bouwen in Bronsgeest toch bereid zijn 350 woningen te bouwen. Dat is al een hele stap en dat is ook een coalitie afspraak. Jammer dat LSN en NZL er anders over denken”.

8.b. Deze motie (Groen Links) ging over de oproep om het ABP hun pensioenen fossielvrij te beleggen. De meerderheid van de raad vond dat wij daar niet genoeg invloed op kunnen uitoefenen, dus de motie werd niet aangenomen.

8.c. Deze motie (Groen Links) ging weer over ondermijning. De portefeuillehouder, burgemeester Verkleij, raadde motie sterk af. Namens de VVD zei Bas Knapp “dat we niet na een krantenknipsel (artikel Henri de Jong in het LD) zo’n zwaar middel moeten inzetten. De VVD vind dat de oud-wethouder zijn kritiek had moeten uiten toen hij nog in functie was”. Verder vond mevrouw Verkleij “dat we moeten ophouden met steeds achteruit kijken. Natuurlijk moeten we het verleden niet vergeten”, zei ze stellig.

Uiteindelijk werd de motie met 11-10 verworpen.

Dit was in het kort het verslag van een raadsvergadering die pas om 01.20 uur was afgelopen omdat er ook nog een besloten deel was.