In Memoriam Rinus Adriaanse

In memoriam de heer M.J. Adriaanse. Kort geleden bereikte ons het droevige bericht, dat ons gewaardeerd lid Rinus Adriaanse geheel onverwacht is overleden. Rinus was in de vroege morgen van 12 april als één van de eersten een prik tegen het coronavirus gaan halen bij de nieuwe priklocatie in het Congrescentrum Leeuwenhorst. Op de weg terug naar zijn auto werd hij onwel. Hij kon snel worden gereanimeerd, maar kort daarop is hij in het ziekenhuis in Leiden overleden.

© Mwk

Hij is voor de ontwikkeling van de gemeente Noordwijkerhout, waar hij meer dan twee decennia gemeentesecretaris was, van bijzondere betekenis geweest. Hij was begiftigd met een scherp verstand en een groot analytisch vermogen, waardoor hij complexe problemen snel doorgrondde en van een oplossingsrichting voorzag, waar het politiek bestuur goed mee uit de voeten kon.             Met deze kwaliteiten wist hij tevens te voorkomen, dat er conflicten tussen personen ontstonden en als dat dan toch een enkele keer voorkwam was hij er als de kippen bij om het conflict bespreekbaar te maken en uit de wereld te helpen.

Eigenlijk was Rinus voor Noordwijkerhout enkele  maatjes te groot.

De gemeente Noordwijkerhout heeft alle geluk van de wereld gehad, dat hij in de afweging tussen het belang van zijn gezin, dat eraan hechtte in Noordwijkerhout te blijven, en het belang van zijn carrière, heeft gekozen voor het belang van zijn gezin.

We hebben hem ook leren kennen als een echte familieman. Die keuze voor zijn gezin heeft de gemeente Noordwijkerhout geen windeieren gelegd, want door op het juiste moment gebruik te maken van zijn skills heeft hij ervoor gezorgd dat er binnen bestuurlijk en ambtelijk Noordwijkerhout jarenlang  harmonieus met elkaar is samengewerkt. Zes colleges van B & W met vijf verschillende burgemeesters harmonieus en goed laten functioneren is geen sinecure. Dit resultaat is geheel op zijn conto te schrijven.  Noordwijkerhout op zijn beurt heeft het uitstekende functioneren van zijn gemeentesecretaris gewaardeerd door hem de ruimte te bieden om als docent aan de Bestuur Academie verbonden te zijn.

Bij zijn aantreden in Noordwijkerhout in 1979 was Rinus al lid van de VVD. Dat lidmaatschap vervulde hij in alle stilte. Dat paste bij zijn opvatting over integriteit, die inhield dat ambtenaren neutraal hun politieke meesters behoren te adviseren.  Om deze reden bezocht hij slechts één keer in de vier jaar de algemene ledenvergadering van de VVD. Dat was dan bij de kandidaatstellingsvergadering, waar hij dan ook niet het woord voerde, doch alleen maar deelnam aan de stemming bij wijze van kwaliteitscontrole. Dat kon nog door de beugel vond hij.  Later heeft hij dit “sluimerend lidmaatschap” ruimschoots gecompenseerd door langjarig in de functie van plaatsvervangend voorzitter van het VVD-afdelingsbestuur  zijn steentje bij te dragen aan zijn partij en de lokale democratie.

In de lokale samenleving was hij actief bij verschillende verenigingen, waardoor hij over een groot netwerk beschikte. Eén vereniging lag hem bijzonder aan het hart en dat was zijn lokale voetbalclub  VVSB. Daar trad hij aan als voorzitter van de stichting VVSB Promotion, die zich bezig hield met de verwerving van sponsorgelden ten behoeve van het eerste elftal. De verwerving van deze sponsorgelden moest binnen het rechtstatelijk kader de voorwaarden scheppen om ook op sportief gebied met het eerste elftal tot grote prestaties te komen. Hij was er trots op dat dit is gelukt.                                                                                                                                  Rinus stond ook in de voetballerij voor normen en waarden. Dat vond hij belangrijk en dit verwezenlijkte hij als voorzitter van een tuchtcommissie binnen de KNVB. Zijn schriftelijke uitspraken waren van hoge kwaliteit.

Hij was ook zelf een actief voetballer bij VVSB en speelde tot op hoge leeftijd bij het befaamde elftal “Zaterdag Vijf”. Met het toenemen der jaren werd voor dit elftal, een hechte vriendenclub  met fanatieke spelers, de derde helft steeds belangrijker. Hier voelde Rinus zich, humorvolle levensgenieter als hij was, helemaal thuis.

Zeker moet worden vermeld , dat de heer Adriaanse, voor zijn maatschappelijke prestaties van formaat, Koninklijk is onderscheiden. Voor burgemeester Polman was het een zichtbaar genoegen hem de onderscheiding op te spelden.

Wij, VVD’ers, zullen ons Rinus Adriaanse met gepaste trots blijven herinneren en wij wensen  zijn echtgenote en steunpilaar Corrie met al zijn dierbaren alle sterkte toe bij de verwerking van dit grote verlies.

Dank aan dhr. J.C.F. Knapp voor het opstellen van dit document.

Het bestuur van de Noordwijkse VVD, H. Immerzeel, voorzitter.