Pilot uitgaan voor 16- en 17-jarigen: en nu?

Afgelopen Kerstvakantie hebben gemeente en ondernemers van de Grent 3x een stapavond georganiseerd voor de jongeren van 16 & 17 jaar, waarbij zij uit mochten op de donderdagen, samen met al het andere uitgaanspubliek. De VVD is benieuwd naar de evaluatie, alsmede het toekomstperspectief. Hoe nu verder?

Om die reden heeft de Noordwijkse VVD de volgende schriftelijke vragen ingediend:

Geacht College, burgemeester,

Uw voorganger, burgemeester Jan Rijpstra, besloot dat vanaf 1 november 2018 minderjarigen niet meer welkom zijn in horecagelegenheden op de Grent. Hij nam dit besluit omdat ondanks het alcoholverbod, toch dronken jongeren onder de 18 op de Grent werden gesignaleerd. Een initiatief van de 17-jarige Vera Bouwmeester tot een petitie om jongeren onder de 18 toch toe te laten in de uitgaansgelegenheden op de Grent, leidde tot 1300 ondertekeningen. Een gesprek met initiatiefneemster en verschillende horecaondernemers mondde uit in een pilot van drie stapavonden in de Kerstvakantie (te weten: de donderdagen 20 en 27 december en 3 januari) waarop 16- en 17-jarigen de verschillende horecazaken weer mochten bezoeken. Begin januari zou deze pilot geëvalueerd worden.

1.) Heeft deze evaluatie reeds plaatsgevonden en zo ja, kunt u dit rapport en haar conclusies en aanbevelingen spoedig met ons delen?

2.) Is de pilot aanleiding tot een nieuwe visie of beleid op uitgaan in Noordwijk en de regels en eisen die wij daaraan stellen?

3.) Ziet u aanleiding de pilot een vervolg te geven?

a.) Zo ja, hoe ziet deze pilot er uit?

b.) Zo nee, welke alternatieven kunnen we onze 16- en 17-jarige inwoners wel bieden?

Voorts is ons ter ore gekomen dat één van de deelnemende pilotpartners op één dag (31 december 2018) twee (gestapelde) dwangsommen voor beide georganiseerde stapavonden heeft ontvangen en tevens is uitgesloten voor de derde pilotavond.

4.) Kunt u schetsen in hoeverre de spelregels van de pilot op voorhand met deelnemende ondernemingen zijn gecommuniceerd? Is men op voorhand gewezen op eventuele risico’s en sancties?

5.) Is de pilot officieel gemaakt door ondertekening van een overeenkomst, afspraak of convenant?

a.) Zo nee, acht u het wenselijk om afspraken omtrent pilots, in welk domein dan ook, in de toekomst op schrift te stellen?