Wethouder Bilars trots op eerste grote stappen naar een duurzaam Noordwijkerhout.

Op donderdag 26 april was wethouder duurzaamheid Martijn Bilars getuige van de eerste uitgevoerde maatregel die mogelijk is gemaakt met de gemeentelijke stimuleringslening. Begin dit jaar heeft de Stichting Voetbal De Zilk, als gebouwbeheerder, een aanvraag ingediend voor een stimuleringslening. De stichting deed een aanvraag voor het plaatsen van tachtig zonnepanelen en het vervangen van de buitenverlichting door ledverlichting.

De gemeente Noordwijkerhout heeft de doelstelling om in 2050 volledig duurzaam te zijn. Dat doet de gemeente samen met inwoners, ondernemers, verenigingen en instellingen. Per 1 januari is de verordening stimuleringslening Duurzaamheid doelgroepen Noordwijkerhout 2018 in werking getreden. Met deze verordening stimuleert de gemeente maatschappelijke instellingen en VVE's tot het nemen van duurzame maatregelen.

Stichting Voetbal De Zilk was er snel bij en was de eerste die gebruik heeft gemaakt van de gemeentelijke stimuleringslening. Daarnaast hebben de leden van de tennisvereniging zelf de nodige middelen opgebracht.

Stimuleringsleningen en subsidies

Op www.duurzaambouwloket.nl staat meer informatie over de stimuleringslening voor maatschappelijke instellingen. Ook inwoners die hun woning willen verduurzamen kunnen op deze website meer informatie vinden hierover. In totaal is 270.000 euro beschikbaar voor stimuleringsleningen (maatschappelijke instellingen en VvE's) en duurzaamheidsleningen (particulieren). Omgevingsdienst West-Holland voert deze regeling uit namens de gemeente Noordwijkerhout.