Na een zorgvuldige aanbestedingsprocedure heeft de provincie het voornemen om de opdracht te gunnen aan Comol5, een samenwerkingsverband van verschillende bedrijven die ruime ervaring hebben met het bouwen van infrastructuur in het algemeen, en tunnels in het bijzonder. De bedrijven die niet gekozen zijn hebben nog enkele weken de tijd om bezwaar te maken. Daarna wordt een definitieve beslissing genomen.
VVD-gedeputeerde verkeer en vervoer Floor Vermeulen is blij met de stap: “De RijnlandRoute gaat grote knelpunten tussen Leiden en Katwijk oplossen. Daardoor draagt de weg bij aan een betere doorstroming van het verkeer tussen de N206, de A44 en de A4.
De planning van de provincie en Rijkswaterstaat is de nieuwe weg eind 2022 op te leveren. De voorgenomen gunning aan Comol5 is een grote stap in die richting.
Statenlid Frits Paymans schrijft op de website van de provinciale afdeling: VVD Provincie Zuid Holland:
Met de gunning aan de Combinatie Comol5 is de realisatie van de Rijnlandroute weer een stap dichterbij gekomen. De combinatie is een samenwerking van Mobilis b.v., Croon Electrotechniek b.v., - VINCI Construction Grands Projets SAS – DEME Infra Marine Contractors b.v., die het project gaan realiseren op basis van een DBM-contract (Design, Build & Maintain), waarbij de opdrachtnemer het ontwerp opstelt, de infrastructuur aanlegt en na openstelling nog 15 jaar het onderhoud op zich neemt. Het bijzondere aan de gunning van de Rijnlandroute aan Comol5 is het kostenaspect. De combinatie is de laagste inschrijver op een niveau dat 11% onder de plafondprijs van de provincie ligt. Na een toetsing op o.a. risicobeheersing, duurzaamheid en beperking omgevingshinder blijkt het ook de economisch meest voordelige inschrijving te zijn.
Provinciale Staten zijn uitgebreid door het college van GS geïnformeerd over het traject van aanbesteding en gunning. Zoals gebruikelijk wordt zo een belangrijk onderwerp geagendeerd voor de commissie Verkeer & Milieu, ten einde de gedeputeerde hierop te kunnen bevragen en de gebruikelijke controle op het project te kunnen uitoefenen. In december 2016 is afgesproken dat bij een onderbieding van 30% of meer aanleiding zou kunnen zijn om een debat te voeren over de mogelijke besteding van het voordeel. Alhoewel dit verre van het geval is, was juist dit het onderwerp van gesprek. Rekenmeesters van diverse gezindten ijverden om het voordeel om te zetten in cadeautjes voor die actiegroepen die nog steeds meer willen bovenop de vele extragelden die reeds zijn ingezet voor een betere inpassing. In verkiezingstijd is dit verschijnsel niet onbekend, maar riekt verdacht veel naar cliëntisme. De coalitie bleef echter overeind door consequent te zijn in haar beleid en de gedeputeerde Floor Vermeulen te steunen.
Normaliter gaat een dergelijk onderwerp niet naar de Staten, tenzij er sprake is van besluitvorming. Het is echter gebruikelijk het onderwerp wel voor de Statenvergadering te agenderen indien een partij aangeeft een motie op het onderwerp te willen indienen. Zulks werd door GL aangegeven. Een oude truc om een poging te wagen de Staten tot een uitspraak te verlokken. De facto tijdverspilling, zolang de coalitie de gelederen gesloten houdt.
Op de Statenvergadering van 22 februari hebben de Statenleden zich dan ook ruim een half uurtje onledig gehouden met de vraag van GL, gesteund door de PvdA, om gevolg te geven aan een burgerinitiatief en een onderzoek in te stellen naar de verlenging van de geplande tunnel in het traject en in overleg te treden met betrokkenen voor uitwerking en financiering van deze.
Feitelijk een verzoek om vertraging van de aanleg en om er meer geld aan te besteden. Dit laatste door de partijen die vijf jaar lang niet bereid waren er ook maar één cent aan uit te geven!
Is het populisme, cliëntisme of verkiezingskoorts? Gelukkig is de coalitie tegen dit soort zaken bestand.