Wat zijn namelijk de wereldschokkende conclusies van het rapport dat gisteren besproken is?
1.) We hebben in Noordwijk aan Zee structureel parkeerplaatsen tekort; vooral rond de Hoofdstraat en het Oude Zeedorp.
2.) Op warme zomerdagen en tijdens evenementen is dit probleem nóg groter.
3.) Tot 2020 zijn er géén oplossingen met potentie om dit tijdelijk of structureel op te lossen.
Leest u iets dat u, met uw wijsheid en dagelijkse ervaring als inwoner van dit dorp, niet ook op een A4’tje had kunnen schrijven, voor een fractie van de kosten? Wij ook niet!
Er klopte wel meer niet aan het methodologische opzet van het onderzoek en wij hebben de wethouder ook nog enkele vragen gesteld rond de keuzes die het College gemaakt heeft gedurende het proces. Dit leggen we u hieronder graag nader uit:
Uiteindelijk heeft het onderzoek ‘gelukkig’ slechts 70.000 euro gekost, maar dat is te zien in de opzet ook. In de wetenschappelijke wereld bestaat de wijsheid: “één meting is géén meting”. Met één meting constateer je een incident, geen trend. Het onderzoeksbureau heeft gedurende één enkele week in juni getracht de parkeerdruk op een doordeweekse ochtend, een doordeweekse middag, een doordeweekse avond, een vrijdagavond, een koopavond, een zaterdagmiddag, een zondagmiddag en een zomerdag te meten. Dat zijn 8 meetmomenten, die iets zeggen over de parkeerdruk in die specifieke week, maar weinig over de parkeerdruk in Noordwijk in het algemeen. Pas als je meerdere metingen op bijvoorbeeld meerdere doordeweekse ochtenden doet (en hierbij geldt: hoe meer, hoe statistisch beter), kun je pas een goed beeld schetsen van de daadwerkelijke parkeerdruk in Noordwijk aan Zee op een gemiddelde doordeweekse ochtend. Ditzelfde geldt voor de 7 andere scenario’s. De onderzoeker is dus aan een onderzoek begonnen, maar is na hoofdstuk 1 afgehaakt. Teleurstellend.
Ook heeft het onderzoek uw opritten en garages/garageboxen meegenomen, en tevens verschillende bermen en stoepranden als parkeerlocatie aangewezen. De eerste vraag die daarbij opkomt is ‘bent u verplicht uw garage ook als parkeerplaats te gebruiken?’ Velen van u zullen uw garage wellicht vol hebben staan met fietsen, scooters, surfplanken, een vriezer of frituurpan; alles, behalve een auto. Volgens de onderzoeker maakt dat niet uit, deze voegt deze plekken gewoon toe als potentiele parkeergelegenheid. Door dit te doen, creëert het onderzoek een onnatuurlijke hoge hoeveelheid beschikbare parkeerlocaties, waardoor de resultaten positiever uitvallen dan de werkelijkheid. De hoeveelheid auto’s in de wijk blijft namelijk gelijk en hoe meer niet-bestaande parkeerplaatsen je erbij verzint, hoe lager het percentage bezette plekken wordt in de wijk. Het onderzoek constateert al een parkeerprobleem, maar deze ligt in werkelijk dus nóg hoger dan de cijfers doen suggereren. Er moet natuurlijk wel ruimte overblijven voor een goednieuws-show van deze coalitie!
Er zijn door het onderzoeksbureau 17 locaties nader beschouwd om te kijken of hier op korte termijn (tot 2020) mogelijkheden zijn parkeerplaatsen toe te voegen. Dit zou de belangrijkste passage uit het onderzoek moeten zijn. Dat er een probleem is, dat wisten we namelijk allemaal al; we zijn juist benieuwd naar de oplossingen. Het is schokkend om te lezen dat géén van deze 17 locaties geschikt wordt bevonden om naar nieuw toe te voegen parkeerplaatsen om te zetten. Nul. Nada.
Extra pijnlijk, omdat er gedurende dit onderzoek, dat liep van maart 2016 tot september 2016, twee zeer interessante locaties ‘weggegeven’ zijn die een goede oplossing hadden kunnen vormen. De VVD Noordwijk Lokaal oppert al enige tijd dat er op de Duinweg een parkeervoorziening gecreëerd zou kunnen worden. Het onderzoek is het daarmee eens: hier hadden tot maximaal 280 plaatsen gerealiseerd kunnen worden. Helaas is hier van de zomer een bootcamp-terrein verschenen. Een mooie aanwinst voor de ondernemende sportschooleigenaar en een prachtig persmoment voor de wethouder Sport, maar naar nu blijkt slecht voor het Noordwijks parkeerprobleem. Een tweede idee van de VVD Noordwijk Lokaal was om op de Maarten Kruytstraat een parkeergarage te realiseren van, als het moet, twee verdiepingen de grond in en drie in de lucht, omlijst met een mooie gevel met mogelijk wat appartementen. Goed voor het oog, maar vooral een goede oplossing voor het probleem! In plaats hiervan is er een bouwplan van de Vomar Supermarkt door de coalitie geaccordeerd. Een plan dat geen parkeerplaatsen aan het winkelgebied toevoegt maar er juist nog meer kost!
Het College had ook goed nieuws: doordat ontwikkeling van appartementen op het terrein Burgland op dit moment te duur is, heeft de ontwikkelaar besloten de grond aan de gemeente te verkopen en hier kunnen we tijdelijk 60 parkeerplaatsen realiseren. Dit is een mooie tijdelijke oplossing, maar vooral ook pure mazzel. Het is zeker niet het soort handelen dat de VVD Noordwijk Lokaal toejuicht. Beleidsmatig worden er door dit college structureel parkeerplaatsen verwijderd uit het Zeedorp: de Rudolph Tappenbeckweg, de Parallelboulevard en de Oude Zeeweg verliezen allemaal parkeerplaatsen. Dit zou je op moeten lossen door deze plaatsen ook via datzelfde beleid, structureel te compenseren. Daar is visie voor nodig, een plan. Nu is er door puur toeval een oplossing, maar dat zal niet altijd zo zijn. Je kunt als gemeente niet gokken op het lot, de stand van de sterren of hopen op een beetje karma. Nu drijven we van reddingsboei naar reddingsboei, terwijl we gewoon een zeewaardig schip willen!
In de raadsvergadering hebben we dit willen verwoorden. Hierom hebben we de wethouder de volgende 17 vragen gesteld:
1.) Wat vindt hij zelf
van het onderzoek, zowel op gevoel als op verstand?
2.) Kunnen we de 175.000 euro (of 70.000
euro uiteindelijk) wat de wethouder betreft aan zijn eigen Salman
Verspillingsmeter toevoegen?
3.) Wil hij dat zelf doen, of is het
nodig dat de VVD Noordwijk Lokaal haar eigen Verspillingsmeter in het leven
roept?
4.) Gezien de
gebrekkige methodologie: wanneer maakt Spark, of ingehuurd onderzoeksbureau
Trajan, haar veldonderzoek verder af?
5.) Mag je van particulieren eisen dat
zij hun garage danwel box of oprit gebruiken als parkeerplaats en niet
bijvoorbeeld als opslagruimte voor dozen, trappen en grasmaaiers.
6.) Zo niet, wat doen deze plekken, die
daar op sommige locaties duidelijk niet voor gebruikt worden, dan in dit
onderzoek?
7.) Is de wethouder het met de VVD
Noordwijk eens dat door onnatuurlijk veel extra ‘mogelijke’ parkeerplaatsen mee
te tellen in het onderzoek, de parkeerdruk automatisch lager uitvalt, omdat je
de potentiële capaciteit oneigenlijk verhoogd?
8.) Verschillende gemeentes gebruiken
voor het berekenen van de parkeerbalans van opritten al een rekenaantal, dat
lager is dan het theoretisch aantal. Doet de gemeente Noordwijk dit ook?
9.) Zo ja, waarom is dit niet meegenomen in dit onderzoek?
10.) Wat vindt
wethouder Salman ervan dat er lopende het parkeeronderzoek de zeer kansrijke
locatie Duinweg/Nieuwe Zeeweg, met potentieel 280 te realiseren
parkeerplaatsen, ineens geen mogelijkheid meer is?
11.) Is hij van tevoren op de hoogte gesteld van deze ontwikkeling en heeft het
college in haar afweging meegenomen dat dit een oplossingsrichting voor de
parkeerproblematiek in Noordwijk zou blokkeren?
12.) Zou de wethouder, met de kennis van
nu, dezelfde keuze hebben gemaakt met betrekking tot vergunningsverlening voor
dit sportgebied?
13.) Hoe ervaart de
wethouder Parkeren het dat de wethouder Ruimtelijke Projecten een tweede
oplossingsrichting, lopende het parkeeronderzoek, heeft gepromoveerd tot een bouwplan
voor een nieuwe supermarkt?
14.) Hoe is de afweging tussen parkeren
versus bouwen in het college beoordeeld?
15.) Zou de wethouder dezelfde keuze nu nog steeds gemaakt hebben?
16.) Erkent de wethouder dat het onverstandig was om de twee locaties Maarten
Kruyt en Jan Kroonsplein afzonderlijk te ontwikkelen en dat voorliggende
probleem een stuk minder had kunnen zijn als hier beter aan de oppositie gehoor
had worden gegeven?
17.) De wethouder gaf tijdens de presentatie aan dat het onderzoek hem nieuwe inzichten gaf en hij aanknopingspunten ziet waar hij mee aan de slag wil. Kan de wethouder met ons delen welke inzichten en aanknopingspunten hij ontdekt heeft die de VVD Noordwijk Lokaal over het hoofd ziet?
Wat is uw mening over het parkeeronderzoek? Wij horen dat graag! Wij gaan graag met u in gesprek. Dit kan bijvoorbeeld tijdens onze Liberale Vrijdagmiddagborrel, 27 januari 2017 in de Hotels van Oranje. U bent tevens ook altijd welkom op ons fractieoverleg, waarvan de volgende op 30 januari om 20.00u in het gemeentehuis in Noordwijk is.