Je zou denken dat de gemeente blijft zoeken naar
oplossingen om dit probleem structureel aan te pakken. Oplossingen aan de kant
van de gemeente, met zo min mogelijk overlast voor de inwoner.
Het Parapubestemmingsplan Grondwater is echter precies het
omgekeerde. Het is geen oplossing voor het probleem; het is verplaatsen van het
probleem naar de inwoner. Uw rechten worden beperkt, om zo de impact
ondergronds te verkleinen. De gemeente en het Hoogheemraadschap hebben
geblunderd, maar u mag op de blaren zitten!
Donderdagmorgen 12 april, voorafgaande aan de
raadsvergadering, heeft er een aanvullend gesprek plaatsgevonden tussen de
fractie van de Noordwijkse VVD, wethouder Bakker en de behandelende ambtenaren.
Dit naar aanleiding van de beantwoording van de gestelde schriftelijke vragen
en de niet voldoende zorgen wegnemende beantwoording daarvan.
Tijdens dit gesprek is vastgesteld dat het plan, als gevolg
van de huidige beperkingen in het rekenmodel, een bepaalde ‘grofmazigheid’
bevat die geen recht doet aan de situatie op straat. Verder is duidelijke
geworden dat het plan geen rekening houdt met diverse locaties in het
plangebied die (veel) lager liggen dan ingetekend in de plankaart. Het is
gebleken dat de een belangrijke aanname in het plan, namelijk dat er altijd
tenminste ca. 1,25 meter afstand tussen het maaiveld en de zoneringsmaat
aanwezig is, onjuist is. Er zijn zelfs locaties in Noordwijk aan Zee waar het
omgekeerde het geval is: daar ligt de huidige bóvengrondse bebouwing lager dan
de NAP-hoogte van de voorgestelde zonering in het plan. Dit komt zowel voor bij
bebouwing op begane grond, als voor souterrains. Als voorbeeld kunt u
bijvoorbeeld denken aan de Hoogwakersbosstraat.
Al deze legaal gebouwde bebouwing wordt met het
bestemmingsplan weggesaneerd. Dit heeft zeer ingrijpende gevolgen voor de
eigenaren. Wat de fractie van de VVD betreft onacceptabel. Bij herbouw of
nieuwbouw verliest een eigenaar zijn bestaande rechten. Althans, er is
ontheffing nodig om een bebouwing van gelijke omvang en diepte te realiseren.
De bewijslast hiervan ligt bij de inwoner. Een onevenredige keuze, vindt de
fractie. De bewijslast hiervan is niet zomaar te verkrijgen voor een inwoner en
gaat gepaard met hoge kosten.
Hiernaast komen er in het plangebied vele locaties voor
waarbij voor kleinschalige nieuwe bouwwerken geen of slechts geringe invloed op
de afstroomcapaciteit ondergronds te verwachten is. De bevoegdheid om voor die
situaties tot een adequate (kosteneffectieve) afhandeling te komen, is niet
opgenomen in het bestemmingsplan. De regels zijn zo opgesteld, dat er geen
enkel onderscheid gemaakt wordt in de grootte van bouwwerken en hoe diep deze
door de zonering steken. Aan bouwwerken die, bij wijze van spreken, 30
centimeter diep in de zonering steken, worden dezelfde eisen gesteld als
bouwwerken die tot op de kleilaag liggen.
Deze kleinschalige bouwwerken verdienen wat de VVD betreft
een toegespitste regeling, waarbij afwijking van de bouwregels kan worden
voorzien. Het college is deze mening niet toegedaan. U kunt dus nooit meer de
grond in op een locatie waar niet reeds iets in de grond ligt, zonder zeer hoge
kosten aan onderzoek en bewijs.